Loading...

Διασχολικοί Αγώνες Εκφραστικής Ανάγνωσης Λογοτεχνικού Κειμένου 2013

 

Διασχολικοί Αγώνες Εκφραστικής Ανάγνωσης Λογοτεχνικού Κειμένου 2013

Είκοσι χρόνια συμπληρώνουν οι Διασχολικοί Αγώνες Εκφραστικής Ανάγνωσης Λογοτεχνικού Κειμένου που διοργανώνει το Κολλέγιο Ανατόλια.  Η προσεχής διοργάνωση, που απευθύνεται όπως κάθε χρόνο σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, θα διεξαχθεί στις 11 και 12 Φεβρουαρίου του 2013 στις εγκαταστάσεις του Σχολείου. Κάθε σχολείο, γυμνάσιο ή λύκειο, μπορεί να συμμετάσχει με έναν έως πέντε μαθητές. Οι Αγώνες πραγματοποιούνται σε δύο φάσεις: την προκριματική και την τελική.

Τι σημαίνει εκφραστική ανάγνωση

Εκφραστική ανάγνωση είναι η προσπάθεια ερμηνείας και μετάδοσης του περιεχομένου ενός λογοτεχνικού κειμένου στους ακροατές με τη χρήση της φωνής και, σε περιορισμένο βαθμό, την έκφραση του προσώπου.

Επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν κείμενα της ελληνικής λογοτεχνίας, σύγχρονης και προγενέστερης (συμπεριλαμβανομένων και θεατρικών μονολόγων), αλλά και κείμενα από την παγκόσμια λογοτεχνία μεταφρασμένα στα ελληνικά. Για τους Αγώνες μπορεί να επιλεγούν πεζά ή ποιητικά έργα, αυτοτελή ή αποσπάσματα. Στη δεύτερη, όμως, περίπτωση απαιτείται αυτονομία, ώστε να είναι κατανοητά και να μην αδικούν το κείμενο από το οποίο αντλήθηκαν.

Η απόδοση του κειμένου

Ο μαθητής/-τρια διαβάζει το κείμενο καθισμένος/-η σε ψηλό σκαμνί. Η ανάγνωση έχει στόχο την ερμηνεία του κειμένου με τη δημιουργία ατμόσφαιρας και όχι με την αναπαράσταση ή τη δραματοποίησή του. Κατά την ανάγνωση επιτρέπονται, ωστόσο, αλλαγές στην προφορά, τον τόνο ή το ρυθμό και πιθανόν κάποιες κινήσεις ή εκφράσεις του προσώπου που συμβάλλουν στην απόδοση. Επιδιώκεται η οπτική επαφή με το ακροατήριο αλλά πρέπει να διατηρείται η αίσθηση ότι ο αναγνώστης διαβάζει, ακόμα και αν η εξοικείωσή του με το κείμενο είναι τέτοια, ώστε να μη χρειάζεται να κοιτάει συνεχώς το χαρτί του.

Εισαγωγή

Είναι απαραίτητο να κατονομάζονται ο τίτλος και ο συγγραφέας του έργου. Επιπλέον, καλό είναι να δικαιολογείται η επιλογή του κειμένου και αν αυτό είναι απόσπασμα, να τοποθετείται στο σύνολο του έργου. Η σύνταξη της εισαγωγής είναι ευθύνη του μαθητή/-τριας, ποικίλλει ως προς την έκταση και το περιεχόμενο και συνεκτιμάται στην τελική αξιολόγηση της ανάγνωσης. Η εισαγωγή σκοπό έχει να προσφέρει στο ακροατήριο ό,τι είναι απαραίτητο για την κατανόηση και την απόλαυση του κειμένου.

Χρονικά όρια

Η ανάγνωση του κειμένου μαζί με την εισαγωγή δεν πρέπει να ξεπερνά τα οκτώ λεπτά και δεν υπάρχει ελάχιστο όριο διάρκειας. Αν η υπέρβαση του ορίου των οκτώ λεπτών οφείλεται σε διακοπές εξαιτίας αντιδράσεων του κοινού, δεν επηρεάζεται η αξιολόγηση του διαγωνιζομένου.

Η αξιολόγηση

Η λογοτεχνική αξία του έργου δεν αποτελεί από μόνη της κριτήριο αξιολόγησης της ανάγνωσης. Οι κριτές αξιολογούν την ερμηνεία των διαγωνιζομένων και την επιτυχή απόδοση της ατμόσφαιρας. Ωστόσο, ως ένα βαθμό η βαθμολόγηση καθορίζεται από τις απαιτήσεις που επιβάλλει το ίδιο το κείμενο. Σε κάθε περίπτωση πάντως ο κριτής δεν επηρεάζεται από τις αντιδράσεις του ακροατηρίου, π.χ. δυνατά γέλια στη διάρκεια ενός κωμικού κειμένου.

Προκριματική φάση

Σε αυτή τη φάση οι μαθητές/-τριες όλων των σχολείων διαβάζουν τα κείμενά τους και βαθμολογούνται από τρεις καθηγητές - κριτές. Οι διαγωνιζόμενοι που θα εξασφαλίσουν την υψηλότερη βαθμολογία προκρίνονται στην τελική φάση.

Σε περίπτωση ισοβαθμίας περνούν στην τελική φάση όλοι οι ισοβαθμήσαντες.

Τελική φάση

Σε αυτό το στάδιο οι διαγωνιζόμενοι που έχουν προκριθεί διαβάζουν τα κείμενά τους και βαθμολογούνται από ανεξάρτητη κριτική επιτροπή αποτελούμενη από συγγραφείς και ανθρώπους των Γραμμάτων και των Τεχνών.

Τα σχολεία πρέπει έως τις 18 Ιανουαρίου 2013 να δηλώσουν τον τίτλο και το όνομα του συγγραφέα των κειμένων που θα διαβάσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες που θα συμμετάσχουν στους Αγώνες, μέσω fax στο 2310 317173 ή στο email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

Share